Hoe leer je een nieuwe gewoonte aan?

Gewoonten

We zitten allemaal thuis, de een in quarantaine de ander gaat soms nog naar buiten om een blok te lopen of boodschappen te doen. Sommige mensen vervelen zich de pletter, anderen zien het als een mogelijkheid. Namelijk, de mogelijkheid op nieuwe gewoonten aan te leren. Nee, het is inderdaad niet makkelijk en ja, het kost tijd. Maar nu is het beste moment om deze uitdaging aan te gaan. Heb jij al lang een slechte gewoonte waar je vanaf wil, ga je te laat of bed of wil je vaker water drinken i.p.v. koffie? Nu kun je die dingen aanpassen op je eigen tempo en in je eigen omgeving. Hoe kan je nu het makkelijkst een nieuwe gewoonte aanleren? Lees dan snel verder.  

Tip 1: maak je gewoonten zichtbaar

Om te zien wat je allemaal doet en wat je graag zou willen veranderen, moet je eerst weten wat je nou eigenlijk doet. Daarom is het verstandig om bij te houden wat je doet en waarom je het doet. Als je graag meer wil sporten, kan het werken om je sportkleding ‘s avonds naast je bed te leggen, zodat je dit de volgende dag direct kan aantrekken en de deur uit kan gaan om te sporten. Dit geld ook voor andere gewoonten die je wil veranderen. Leg kleine reminders voor jezelf neer, zodat het makkelijker wordt om jezelf aan te passen. Vergeet niet om klein te beginnen, je wil niet te veel gewoonten tegelijk veranderen. Hierdoor kan je ongemotiveerd raken en dan valt je hele plan in het water.

Tip 2: houd bij of je vooruit gaat

Zelf vind ik niks vervelender dan het gevoel hebben dat iets niet opschiet. Misschien heb jij dat gevoel ook wel en ben je daarom nog niet begonnen met het aanleren van een nieuwe gewoonte. Houd daarom goed je voorgang bij, schrijf het op of kijk hoe vaak je de nieuwe gewoonte hebt uitgevoerd. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een ‘gewoonte tracker’ te maken. Schrijf hierin welke gewoonte je wil verbeteren en de dagen van de week. Heb je de nieuwe gewoonte uitgevoerd? Zet er een kruisje neer. Zo heb je een goed overzicht of het lukt of niet.

Tip 3: zie het niet als een verplichting

Het is heel makkelijk om te denken: ik moet vaker sporten en ik moet gezonder leven, maar hiermee maak je het alleen maar moeilijker om de nieuwe gewoonte werkelijk aan te leren. Een verplichting is minder fijn om aan te werken dan aan een kans. Zorg er dus voor dat je zegt ik mag gezonder leven en ik mag vaker sporten. Op die manier is de verplichte kant eraf en is het alweer een stuk minder overweldigend om te beginnen met het leren van de nieuwe gewoonte.  

Tip 4: beloon jezelf

Als je ziet dat het gelukt is om de nieuwe gewoonten een aantal dagen achter elkaar te doen, beloon jezelf dan. Beloon jezelf niet met een dag zonder die gewoonte, want dan val je mogelijk snel terug in je oude patronen. Beloon jezelf liever met een boek als je bijvoorbeeld twee weken elke dag hebt gelezen. Dit kan je blijven doen, tot de nieuwe gewoonte is aangeleerd. Het hoeft echt geen dure beloning te zijn, het kan ook zoiets zijn als een doosje aardbeien (wat mij altijd blij maakt) of iets anders kleins. Zorg er alleen wel voor dat het niet je nieuwe gewoonten in de weg zit.

Heb jij nog andere tips die je graag wil delen over de manier dat jij een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd? Laat ze dan achter in de reacties. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en het beste maken van deze tijd door nieuwe dingen te leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.