Boek review: Het leugenspel

Boek review: Het leugenspel

Boek review: Het leugenspel

Ruth Ware is een Britse schrijver, ze is 41 jaar en heeft nu drie boeken op haar naam staan. Het leugenspel is het derde boek van Ruth Ware, bekend van In een donker, donker bos, dat wordt verfilmd door Reese Witherspoon.

De regels zijn eenvoudig: 1) Vertel een leugen 2) Hou vast aan je verhaal 3) Word nooit betraptHet leugenspel

Isa speelde op school met haar drie beste vriendinnen altijd het Leugenspel. Ze hielden een wedstrijd wie mensen kon overtuigen van de bizarste verhalen. Nu, na zeventien jaar van geheimen, is er iets verschrikkelijks op het strand gevonden. Iets dat Isa dwingt om haar verleden te onderkennen, samen met de drie vrouwen die ze al jaren niet heeft gezien, maar nooit is vergeten.

Dit boek, sleept je mee naar Salten. In het leven van vier vriendinnen, Isa, Thea, Kate en Fatima. Je leest hoe ze waren in Salten house, toen ze 15 waren, ook lees je over hun leven 17 jaar later.

Het boek begint met een inleiding, die direct laat zien hoe de Reach eruit ziet en wat de sfeer is in het kleine stadje Salten. Als Isa zelf in Salten is, en ze verteld over de netten die het stadje doet herinneren aan de tijd dat ze een vissersstad waren, krijg ik echt de kriebels. Er wordt verteld dat de netten als spinnenwebben over de deuren en ramen heen hangen, wat echt een beetje klinkt als een spookstad.

Het is een verhaal over liefde, vriendschap, angst maar vooral over leugens. De vriendinnen zaten vroeger op een kostschool in Salten, je krijgt flashbacks naar hun tijd dat ze hier het Leugenspel uitvoerde. En de mensen die ze hebben bedrogen. Door de flashbacks naar het verleden wordt het verhaal snel duidelijker, maar vooral spannender. De flashbacks waren eerst altijd mijn favoriete stukjes van het boek, maar geleidelijk worden ze minder. Toen ik het boek uithad, en deze review ging schrijven over de flashbacks, begon ik me af te vragen wat de laatste keer was in het boek dat ik een flashback heb gehad. Ze zijn dus echt van belang voor het verhaal en verder helemaal niet vervelend.

Na een verontrustend sms’je van een van de vriendinnen, gaat Isa (de hoofdpersoon) na 17 jaar weer terug naar Salten. Hier wordt ze met haar neus weer in de feiten gedrukt, van de dingen die ze vroeger hebben gedaan. De vriendinnen voelen zich weer als vroeger, maar er is een ding wat ze niet durven te bespreken.

De karakters zijn echt ontzettend goed uitgewerkt, toen ik het aan het lezen was voelde het net als een waargebeurd verhaal. Ik ging helemaal op in de omgeving en in de karakters van het boek. Donker, Donker bos ook geschreven door Ruth, is al verfilmd. En ik ben ervan overtuigd dat dit boek een hele goeie verfilming kan worden.

Het leugenspel Het boek Leugenspel zet je continue op het verkeerde been en heeft een einde die niemand aan ziet komen. Tenzij je een geweldige detective bent, dan zou je het op kunnen lossen. Het boek sleept je echt mee, en de spanning blijft maar stijgen. Ik zelf wou het boek niet wegleggen, maar had weinig keuze want het leven gaat natuurlijk gewoon door.

Nadat ik dit boek heb gelezen wil ik echt de rest van Ruth Ware lezen, ze heeft me heel nieuwsgierig gemaakt naar haar andere boeken door haar zeer prettige schrijfstijl. Dit boek raad ik echt iedereen aan, want het is zonde om hem niet te lezen, als je van thrillers houdt.

BewarenBewaren