alleen dapper zijn
Boek reviews

Boek review: Alleen dapper zijn

Edith Tulp is een freelance journalist, columnist, redacteur en schrijver. In 2016 deburteerde ze met het boek De bushsoldaat. 2 jaar later is hier het boek Alleen dapper zijn.

alleen dapper zijnWaar gaat het over?

Voor Simone Jastein zijn een losse opmerking van een groepstherapeut en een reisbrochure genoeg om zich in te schrijven voor een reis van drie maanden door de Sahara naar West-Afrika. Ze heeft geen idee waaraan ze begint. De reisgenoten, die haar verwend vinden, vallen bitter tegen en de reisleider blijkt een bullebak. Na een zandstorm die haar bijna het leven kost, besluit ze zich aan te passen. Ze raakt in de ban van de onmetelijke woestijn en later de kleurrijke jungle, die in schril contrast staan met de somberte van de kleigronden waar ze vandaan komt. Simone verandert, maar dat neemt niet weg dat naarmate de reis langer duurt en de vermoeidheid toeneemt, de onderlinge verhoudingen onder druk komen te staan. Ondertussen wordt ze verliefd op Koen Eisenga, de chauffeur die haar gedurende de hele trip op haar huid zit.

Terug in Amsterdam, ontwikkelt zich tussen hen een moeizame relatie. Net wanneer eindelijk alles goed lijkt te gaan en ze zelfs aan samenwonen denken, besluit Koen voor een hulporganisatie af te reizen naar Liberia. Impulsief als altijd volgt ze hem, een wrede oorlog in, die beiden tot het uiterste drijft en Simone voor de grootste uitdaging in haar leven stelt.

Synopsis – Hebban.nl

Dit boek leest vrij vlot door. Het verhaal gaat voornamelijk over de rondreis in Afrika. In het boek word er ingegaan op onderwerpen als depressie, zelfmoord en oorlog. Deze zware onderwerpen zijn in het boek verwerkt op een manier dat het vlot doorleest. Er wordt precies genoeg aandacht aan besteed.

De karakters zijn goed uitgewerkt. Het is duidelijk wie de hoofdpersoon is, doordat je hier meer over weet. Simone is heel goed neergezet en hierdoor kon je haar gedachtenlijn goed volgen. De gids Koen had van mij wel uitgewerkter gemogen. Ik snapte soms niet waarom hij bepaalde keuzes maakte, maar misschien was dit ook wel de bedoeling van de schrijfster.

Het boek had een goede opbouw, waardoor het heel vlot doorlas. In het midden had ik er een klein beetje moeite mee om doorheen te komen. Ik weet alleen niet of dit aan het verhaal lag of aan mij.

Het boek gebruikte een aantal flashbacks, soms waren deze helaas een beetje onduidelijk. Hierdoor werd het soms een beetje onoverzichtelijk en had je niet helemaal in de gaten dat je in een flashback zat. Ik zou de schrijfster aanraden om dit met een ander lettertype of een cursief lettertype duidelijker te maken.

Dit boek is zeker een aanrader en een echt avontuur om te lezen. Geïntresseerd? Kijk dan gauw hier.