Paniek
Mijn leven

5 tips om te leren omgaan met een paniekaanval.

Paniek

Afgelopen jaar heb ik kennisgemaakt met paniekaanvallen. Ik wist nooit wat dit met iemand deed, oké je raakt in paniek. Waar komt dat door? Wat is de trigger? Ik ga vertellen hoe ze bij mij ontstaan en wat ik er aan doe om ze te stoppen. Ik kan me voorstellen dat dit voor iedereen anders werkt, dus het is niet gegarandeerd dat deze manier ook voor jou helpt. Op het moment ben ik zelf van mijn paniekaanvallen af en ik hoop dat jou dit ook lukt!

Waar ontstaat bij mij een paniekaanval door?

Hoe lullig het ook klinkt, maar paniekaanvallen ontstaan door niemand minder dan mezelf. Op geven moment heb ik zoveel gedachten in mijn hoofd van dingen die ik moet doen, of iets wat ik voel. Waardoor ik op geven moment een paniekaanval krijg. Ik heb voor mezelf opgelet wat symptomen zijn als ik een paniekaanval krijg.

Mijn symptomen

Geen paniek
  • Dichtklappende oren
  • Duizelig
  • Misselijk
  • Tunnelvisie

Op het eerste moment voel ik dat mijn oren dichtklappen en ik nog weinig impulsen van buitenaf binnen kan krijgen. Daarna wordt ik duizelig en soms ook misselijk. Je hoort vaak van mensen dat ze denken dat ze doodgaan als ze een paniekaanval hebben. Dit heb ik 1x meegemaakt en is geen pretje. Het volgende wat bij mij gebeurt is dat ik bang ben om flauw te vallen, waarna (ofcourse) het zwart wordt voor je ogen. Gelukkig ben ik als gevolg hiervan nog nooit flauw gevallen. De symptomen van deze paniekaanval, zijn erger dan de meeste die ik heb gehad. Soms merk ik ook dat ik heel erg in de stress schiet, waarna ik rustig ga ademen en er niks meer aan de hand is.

Hoe kun je ermee omgaan?

Tip 1 : Probeer de symptomen voor jezelf te herkennen

Schrijf nadat je een paniek aanval hebt gehad de symptomen op. Op deze manier kun je ze herkennen als je een paniekaanval krijgt. Ikzelf heb namelijk niet altijd door of ik een paniekaanval heb of dat er echt iets aan de hand is.

Tip 2: Vind jouw persoonlijke trigger

Iedereen die last heeft van paniekaanvallen heeft een trigger. De trigger is de reden van de paniekaanval. Probeer ervoor te zorgen dat je weet waardoor deze trigger er is.

Tip 3: Focus op je ademhaling

Je adem is heel belangrijk tijdens een paniekaanval. Het is belangrijk dat je rustiger gaat ademen en je zo bewust wordt van wat er gebeurt. Probeer dit te doen tijdens de aanval.

Tip 4: Het veranderen van je reactie op de trigger

Als je je persoonlijke trigger hebt gevonden is het belangrijk om je reactie hierop te veranderen. Probeer te bedenken, wat is het ergst wat kan gebeuren? Meestal is dit namelijk niet heel erg. Dit is in elk geval waar ik elke keer weer achter kom.

Tip 5: Stel jezelf bloot aan jouw trigger

Je denkt nu waarschijnlijk: ben je gek?! Ik ben er bang voor! Daarom juist, face your fear. De kans is aanwezig dat het ineens een stuk minder eng lijkt. Is het een grote groep mensen die je ongemakkelijk maakt? Ga naar feestjes toe. Op deze manier kom je er gauw achter dat het meevalt. Als het je echt teveel word kun je altijd nog naar huis.

Ik hoop dat jullie wat hebben gehad aan mijn tips, dit zijn mijn ervaringen en er is een kans dat jullie anders reageren. Zelf heb ik nu 4x een echte paniekaanval gehad, dus ik weet wat het is. Ik weet zeker dat jullie net zoals ik, deze paniekaanvallen niet hoeven te hebben!

2 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.