5 gezonde gewoonten om NU mee te beginnen!

Gezonde gewoonten

Is je eerste gedachte: “Ik ga toch niet starten met een nieuwe gewoonte net voor de zomervakantie?” Waarom niet? Is dat juist niet het meest ideale moment om te beginnen. Je kan rustig opbouwen zonder je zorgen te hoeven maken. Goed. Ik ga jou vertellen wat 5 gezonde gewoonten zijn waar je nu mee kan beginnen.

Het aanleren van gewoonten

Gewoonten aanleren is niet altijd even makkelijk. Het duurt ongeveer 1 maand voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Dus.. Elke keer dat je denkt ‘vandaag even niet’ zijn momenten dat het langer gaat duren om een gewoonte aan te leren.

Wanneer is iets nou eigenlijk een gewoonte? Simpelweg wanneer je er niet meer over na hoeft te denken maar het gewoon gaat doen. Zoals aankleden bijvoorbeeld ;).

Eerst probeerde ik altijd 10 gewoonten tegelijk aan te leren. Ik was zo van oke cool! Nieuwe ochtendroutine, 5 nieuwe gewoonten en elke dag 1 uur sporten. Wat was ik een grapjas niet? Zoals je misschien snapt werkt dat gewoon echt niet. Het beste is om 2/3 gewoonten te kiezen en je daarop te richten.

Daarom ga ik jullie drie gewoonten vertellen die ik nu al heb en twee gewoonten die ik nog moet aanleren.

Meer water drinken

Ik ben nooit iemand geweest die het moeilijk vond om veel te drinken. Maar, wel om veel water te drinken. Ik vind het zo.. saai? Water met ijs of water met Waterdrops erin gaan er wel goed in. Momenteel drink ik 2/3 flessen water leeg en daarnaast drink ik af en toe nog thee of een glas cola. Met andere woorden, het gaat vrij soepel!

De fles die mij gemotiveerd houd is van: Bottle Et Vitae. Wanneer er 5 flessen zijn verkocht help je een persoon aan schoon drinkwater. Dat is toch een mooi doel? Daarnaast ben ik echt blij met deze fles.

Je pakt hem er makkelijk bij als je aan het werk bent en ik vind hem zeer motiverend. Er staat een tijdbalk op de zijkant die je een indicatie geeft hoeveel je zou moeten drinken. Ik ben er heel erg blij mee.

Lezen voor ik ga slapen

Zoals vele van jullie weten is deze blog gestart als boekenblog. Dan is het voor jou vast geen verrassing dat dit iets is wat ik ontzettend leuk vind. Ik deed het alleen steeds minder. Ik las bijna nooit meer. Nu lees ik elke avond minstens een hoofdstuk en ik vlieg momenteel weer door mijn boeken heen! Op het moment dat ik het bovenstaande YouTube filmpje opnam was ik bezig met Het Instituut van Stephen King, nu ben ik bezig met het 4e deel van de Royal serie! Yep.. Het 4e deel al weer.

Bed opmaken

Een vrij simpele gewoonte. Maar, wel een met een grote impact. ‘s ochtends heb je niet meer het gevoel om in bed te kruipen en daarnaast is je kamer direct een stuk opgeruimder. Wie wil nou geen opgeruimde start van de dag?

‘S avonds mijn telefoon niet mee naar de slaapkamer

Dit is een die mijn moeder me al aanraadde sinds ik jong was. Ik raakte afgeleid, vond mijn telefoon interessanter etc etc. Dus.. Nu laat ik hem in een andere kamer liggen en gebruik ik mijn Apple Watch als wekker. Voor mij werkt dit echt prima en stiekem mis ik mijn telefoon helemaal niet.

Eigenlijk is het wel lekker rustig… Sorry dat ik zo protesteerde mam!

Sporten

Elke dag 20 minuten bewegen. Dit is degene die mij het meeste moeite kost. Waar vind je de tijd? Welke workout ga je doen? Wat is niet te zwaar voor iemand die bijna nooit sport? Ga zo maar door. Soms is dit dus nog heel erg lastig. Maar, ik doe zeker mijn best. Door Yoga te doen en te fietsen kom ik al een heel eind. Hebben jullie nog een idee voor een leuke workout?

Dit zijn op dit moment mijn gezonde gewoonten die ik heb of probeer op te bouwen. Vertel me zeker wat de jouwe zijn en als je vragen hebt over hoe ik dit aanpak laat een reactie achter! Tot dan! 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.